De la península Ibèrica a Itàlia de la mà de Claudio Astronio
L’església de Sant Pere Màrtir a Escaldes-Engordany va ser l’epicentre del gran concert que el clavecinista, organista i director d’orquestra, Claudio Astronio va oferir a la parròquia, en el marc de la 23a edició del Festival Orgue&nd, que enguany es realitza sota el lema ‘Contrastos’.
Fotos: Noelia Farias
Astronio va presentar al públic escaldenc el programa ‘Sobrevolant el Mediterrani, de la península Ibèrica a Itàlia entre el Renaixement i el Barroc, un vol espaciotemporal entre el virtuosisme i l’extravagància’. La proposta reuneix influències i idees comunes que acompanyen el viatge musical entre dos mons aparentment distants, on els compositors dibuixen la seva música en gèneres compartits per tota Europa entre el Renaixement i el Barroc, amb les formes basades en baixos obstinats com ara la Xacàra, la Ciaccona i els Passacagli i les cançons glossades procedents de la tradició vocal francoflamenca. Tot amb l’objectiu de donar pas a les extravagàncies harmòniques i a l’ús desenfrenat de dissonàncies i cromatismes representats per la Toccata del sesto tono, el Capriccio cromàtica i el Tiento de Falsas.
La posada en escena del músic italià va posar en relleu una tècnica que va sobreviure fins al segle XX, la Variació, representada per les Diferències sobre la Gallarda Milanesa i l’Ària Sopra la Spagnoletta. El vol va acabar a València, més concretament a la Catedral, on es va fer un homenatge a un dels grans compositors del barroc espanyol, Joan Baptista.
L’església de Sant Iscle i Santa Victòria de la Massana acollirà el pròxim concert que es realitzarà en el marc de la 23a edició del festival, el qual anirà a càrrec d’Alessandro Bianchi. El director italià presentarà ‘Itàlia & Bach. Literatura organística a Itàlia a través dels segles i la influència sobre Johann Sebastian Bach’, un programa que resumeix la música italiana des del 1500 fins als nostres dies, més tres exemples d’obres de Johann Sebastian Bach.