Artesania i tradició
L’emblemàtica Plaça d’Espanya de Sevilla, engalanada amb mig milió de clavells i roses vermelles, es va convertir a l’escenari de la Col·lecció Creuer 2023 de Dior. Una desfilada històrica en què la firma francesa ha explorat els seus vincles amb la cultura espanyola.
Una catifa vermella feta amb mig milió de clavells i roses vermelles envaïa els esglaons d’aquest espai, ordit per l’arquitecte Aníbal González el 1929. La capital andalusa feia setmanes que esperava la cita amb Dior i, ni el cop de calor que sotmetia els 900 assistents, ni el trànsit impossible, després de la processó del Corpus Christi va aconseguir minvar l’expectació davant d’un moment per a la història de la moda. Quan els llums es van encendre i l’Orquestra Bètica de Cambra va fer sonar els primers acords de la música creada per Alberto Iglesias per a la producció de Pedro Almodóvar, la marca francesa es convertia en la primera firma internacional que celebrava una desfilada a Espanya amb vocació planetària.
Una fita que ha aconseguit la seva directora creativa, Maria Grazia Chiuri, primera dona en el càrrec des que Christian Dior fundés la firma el 1947, orquestrada davant un públic que observava, en silenci sepulcral, el grup de ballarines vestides de vermell baixar l’escalinata de l’emblemàtica plaça. Quan el repicar dels ‘bailaores’ Belén López i El Yiyo va trencar el silenci amb un homenatge a la ‘bailaora’, cantant i actriu Carmen Amaya, la primera de les 110 models va iniciar el llarg recorregut per la plaça convertida en passarel·la. Ho va fer enfundada en un mantó de Manila en color blanc i negre que revelava que Sevilla no era només el continent, també el contingut de l’esdeveniment.
Sevilla és la sisena escala que fan les col·leccions creuer de Chiuri des que aquesta s’unís a la firma, el juliol del 2016. El periple va començar a Los Angeles (EUA) el 2017 i, després de fer parada a Chantilly, Marràqueix, la localitat italiana de Lecce i Atenes, la fórmula de la dissenyadora s’ha anat consolidant amb la premissa que ella mateixa descriu: treballar amb els artesans dels llocs on recalen les seves propostes.
Maria Grazia ha sabut interpretar a la perfecció l’essència d’Andalusia en un viatge fascinant i carregat de referències: des del vestit d’alta costura Bal à Seville, dissenyat pel mateix Christian Dior el 1956, fins als profunds brodats inspirats en la venerada Verge de la Macarena o les jaquetes curtes i els pantalons de cintura alta que recorden la duquessa d’Alba muntant a cavall.