Judith Puig Canals: “Espero que ‘Dama Blanca’ faci reflexionar a tothom”
Del 7 a l’11 de setembre, es rodarà al país la segona part de ‘Dama Blanca’, una producció cinematogràfica de Contraban, que veurà la llum l’any vinent. La filmació compta amb el suport del Govern d’Andorra, els Comuns de les sets parròquies i el departament de Patrimoni, així com amb el patrocini de diferents empreses privades. Hem parlat amb la Judith Puig Canals, una de les andorranes que treballa en el projecte, com ajudant de la dissenyadora de producció i codirectora del departament d’art del curtmetratge, i ens explica tota la feina que hi ha darrere d’escena.
Entrevista: Noelia Farias Fotos: Nereis Ferrer
Ets arquitecta de professió i combines aquesta tasca amb la realització de projectes vinculats amb l’art, el teatre i la producció cinematogràfica. Explica’m una mica com comença la teva carrera en l’àmbit artístic?
Sí, faig una mica de tot. A banda de la meva feina com a arquitecta, vaig fer un Màster en escenografia i direcció d’art, que em va donar la possibilitat de fer pràctiques, durant tres mesos, en el programa Polònia de TV3, però en arribar la pandèmia, tot es va aturar. En acabar el màster, em vam contactar, el Pau Riera i el David Haro, per formar part del curtmetratge “Silencio”, el primer projecte artístic en el qual em vaig embarcar. I, a poc a poc, em vaig anar endinsant en aquest sector que m’agrada moltíssim.
En el context del rodatge, què implica concretament la tasca de disseny d’art i disseny de producció? A què fan referència?
A ‘Dama Blanca’, la dissenyadora de producció és la Cristina Nagore, jo soc la seva ajudant i mà dreta. Quan parlem de disseny, fem referència a la conceptualització de l’estètica que ens agradaria que tingués la pel·lícula. És un aspecte que es treballa des de l’inici, juntament amb la resta de departaments. Paral·lelament, amb la Cristina, també fem la direcció d’art, és a dir, la conceptualització d’aquest concepte per després materialitzar-lo.
La productora andorrana Contraban, t’ha escollit per formar part de l’equip que rodarà la segona part de ‘Dama Blanca’, al Principat. Què significa per a tu que hi hagin confiat en la teva feina i en la teva professionalitat?
He tingut la sort de treballar amb la productora, també en la primera part del rodatge. Per a mi és una gran oportunitat. Estic molt agraïda que hi hagin confiat en mi, des de l’inici, perquè hem començat tot junts. Primer amb el curtmetratge ‘Silencio’, després amb ‘Hiedra’, i ara amb aquest gran projecte que és ‘Dama Blanca’, i que té la mirada posada en el futur perquè sigui un llargmetratge. Per això, estic molt contenta, ja que poder treballar en projectes com aquests et dona molta més seguretat, i alhora t’ajuda a créixer com a persona i també com a professional.
En una escala de l’1 al 10, com avaluaries la importància d’un professional com tu en una producció cinematogràfica?
Crec que en una producció, tots els departaments són imprescindibles, des de la direcció, la producció, els actors, el dissenyador d’art, la fotografia, fins a l’ajudant de direcció. Totes les parts implicades són importants, per això tenen una funció específica. Per tant, crec que una escala de l’1 al 10, seria un 10, perquè fan falta tots, tots són imprescindibles.
Creus que cada vegada hi ha més presència de dones professionals en aquest àmbit o mai ha estat un àmbit masculinitzat?
Sí, cada vegada som més les dones que ens professionalitzem per poder treballar en l’àmbit artístic, però, així i tot, encara queda molta feina per fer. Tinc la sort de poder treballar al nostre departament, amb dones molt talentoses, però falta molt camí per recórrer.
En relació amb ‘Dama Blanca’, quina ha estat la teva contribució al projecte?
Durant el rodatge, la nostra tasca consisteix en que tot surti tal com l’havíem previst, que tot estigui al seu lloc, principalment, que res s’escapi del concepte que hem estat intentant aconseguir. També, si hi ha alguna cosa que no acaba de funcionar bé, sigui un pla o un enquadrament, fer el canvi perquè surti millor. Així i tot, quan acabem de fer el muntatge amb la resta de l’equip, que demà arribarà de Barcelona, i comencen a rodar, segurament, hi haurà coses que es canviaran, ja que per càmera és possible que no funcionin.
Què ens pots avançar de ‘Dama Blanca’? Quin és el concepte central, la sinopsi del curtmetratge?
El rodatge se situa en l’època franquista, l’any 1942, aproximament. En aquell moment, s’anomena un nou bisbe a la Seu d’Urgell, que té la missió de retornar l’ordre després de la Guerra Civil Espanyola, i també de controlar el que passa a Andorra, sobretot, al poble d’Auvinyà que està revolucionat per tot el que ha deixat el pas de soldats al país. El nou bisbe li imposa al Tomàs, el mossèn de la parròquia laurediana, la tasca de tranquil·litzar els ciutadans de la parròquia. A causa d’aquesta situació, el Tomàs entra en un debat intern entre el deure i el que sent realment que ha de fer. I ja no explico més perquè és sorpresa. (Riu). El rodatge, basat en l’obra de Ricard Fiter, tracta temes actuals amb una perspectiva de passat, que no disten tant de la nostra realitat. Ara, del 7 a l’11 de setembre, farem la filmació de la segona part de ‘Dama Blanca’, que serà majoritàriament a l’exterior. Començarem a Auvinyà, però el públic també podrà redescobrir altres indrets del Principat, com la Casa Cristo o el Coll de la Gallina.
Quantes persones estan involucrades en el projecte?
Al rodatge estem implicades unes quaranta persones, però amb tots els extres crec que arribem al centenar. Comptem amb un equip molt professional, amb gent del país, com per exemple la Núria Montes i la Raquel López com actrius. També hi ha grans professionals en altres departaments, per exemple, l’Anna Mangot, encarregada del departament de vestuari, l’Inés del Busto, que fa tot el té a veure amb el maquillatge, la Maria Solsona, que se n’encarrega també del vestuari i un munt de companyes més!
Pel que fa al repartiment comptareu amb la presència d’actrius del país, i també de fora?
Sí, ‘Dama Blanca’ compta amb el talent nacional de la Núria Montes i de la Raquel López, com a germana i tieta del protagonista. També destaca la participació del Jordi Sánchez, conegut pel seu paper a la sèrie catalana ‘Plats Bruts’, així com de Marc Ribera (‘Selftape’ i ‘Los pacientes del Doctor García’) interpretant a l’actor principal, i Guillem Albasanz, present en diferents obres de teatre i sèries catalanes, com actor secundari.
Què esperes aconseguir amb ‘Dama Blanca’ i quin impacte creus que tindrà en la indústria cinematogràfica del país?
Espero que ‘Dama Blanca’ faci reflexionar a tothom. Estic convençuda que agradarà molt i que arribarà a molta gent.
Una vegada finalitzada ‘Dama Blanca’, què tens previst fer o quin és el teu pròxim projecte?
De cara l’any vinent, entre febrer i març, estrenem l’obra de teatre “La senyoreta”, basada en el llibre de Josefina Porras i Núria Gras. Serem quatre actrius que representarem quatre etapes de la vida, de la darrera hereva de Casa Rossell d’Ordino. A l’obra faré d’actriu i també col·laboraré amb l’escenografia. Encara no tenim clar on serà l’estrena, ni tampoc la data concreta, però estem treballant en el projecte.