(+Fotos) Josep Carreras torna a un escenari andorrà després de 23 anys
El cèlebre tenor català, Josep Carreras, va rebre l’ovació del públic present al Centre de Congressos d’Andorra la Vella, on no va quedar ni una sola butaca disponible. Peça clau de ‘Los tres tenores’ –Pavarotti i Plácido Domingo en formaven part–, el llorejat cantant va compartir escenari amb la mezzosoprano andorrana Maria Soler. Lorenzo Bavaj, al piano, va acompanyar la posada en escena.
Fotos: César De Pablos
Hem de confessar que trobàvem a faltar una cita com la del passat 8 de març, quan Josep Carreras va tornar a l’escenari davant d’un auditori que es va emplenar a la seva màxima capacitat. Una atmosfera de goig i de normalitat, gairebé similar a la de la prepandèmia, omplia el hall del Centre de Congressos d’Andorra la Vella, on va tenir lloc el recital d’un dels tenors més destacats i prominents del segle XX.
Les més de 900 localitats de l’auditori es van vendre íntegrament. Era més que previsible, ja que, el de Carreras era un espectacle molt esperat des que es va haver d’ajornar a causa del repunt en el nombre de contagis de Covid-19. Inicialment programat com a ‘Concert de Nadal’, per a l’11 de desembre de 2021, el tenor va poder actuar tres mesos més tard, trencant, doncs, una llarga absència en escenaris del Principat. L’últim recital a terres andorranes, deia al periodista Víctor González, del Diari d’Andorra, va ser l’any 1999, quan va encapçalar un concert benèfic a favor de la Fundació Josep Carreras, per contribuir en la lluita contra la leucèmia, una malaltia que l’insigne músic coneix de primera mà.
Dividit en dos actes, l’espectacle es va iniciar amb una interpretació de ‘Lu Cardillo’, del compositor napolità Giuseppe Saverio Mercadante, que va servir de preàmbul a ‘Era de Maggio’, de Mario Pasquale Costa, amb una mostra magistral de la melodiosa veu de Carreras. No obstant això, molt bona part de l’atenció es va centrar en la jove massanenca Maria Soler, mezzosoprano, que va pujar a l’escenari per delectar els presents amb l’havanera de l’òpera ‘Carmen’, del compositor francès Georges Bizet.
Després d’aquesta increïble introducció i posada en escena, per part d’ambdues veus clàssiques, la taula va quedar servida perquè, a duet, Carreras i Soler interpretessin ‘Je te veux’, d’Erik Satie. En acabar la cançó, el tenor va saludar les senyores amb motiu del Dia Internacional de la Dona Treballadora, i va dedicar paraules d’elogi a la seva talentosa acompanyant. “La Maria (Soler) té una veu estupenda. Tant el mestre Lorenzo Bavaj com jo, estem encantats de poder cantar amb ella i esperem que no sigui l’última”, va expressar Carreras, qui va tancar el primer acte amb ‘Cançó d’amor i de guerra’ i ‘Les neus de les muntanyes’, de Rafael Martínez Valls, una peça que, a ulls d’una part dels espectadors, va ser un petit gest de solidaritat envers Ucraïna.
El concert va cloure amb un segon acte igualment emocionant, amb peces d’Ernesto de Curtis, Carlos Gardel, entre altres compositors.